Facilicom gaat voor faciliterend leiderschap

De transformatie naar een meer coachende stijl van leidinggeven vraagt tijd. Daarom doorlopen beginnend managers van Facilicom in zo’n drie tot vier maanden een leergang managementvaardigheden. Een mix van theorie, coaching on the job, praktijktraining en intervisie. HR Development Manager Jacobien van Wittmarschen: ‘Die aanpak en tijd heb je nodig om gedrag duurzaam in de organisatie te verankeren.’

‘Resultaat is pas behaald als het gedrag zichtbaar is in de werkpraktijk’

Waarom hebben jullie deze leergang ontwikkeld?

‘We vinden het belangrijk dat onze managers faciliterend leidinggeven. Niet dirigeren, maar coachen, motiveren en inspireren. Daardoor ontstaat meer aandacht voor de mens achter de medewerker, en spreken managers hun medewerkers tegelijkertijd aan op hun eigen verantwoordelijkheid en kracht. Maar hoe doe je dat als beginnend leidinggevende? Wie ben je zelf als leider? Hoe stimuleer je eigen regie en wat vraagt dat van jou? In de leergang verkennen leidinggevenden deze thema’s in een tweedaagse training gevolgd door twee eendaagse trainingen met daartussen persoonlijke ontwikkelgesprekken, coaching on the job en onderlinge intervisie.’

Waarom heb je Progressional People ingeschakeld?

‘Ik heb vaker met Daphne (Schelkers) gewerkt en wat haar karakteriseert is dat zij respect heeft voor het oude, maar tegelijkertijd doorziet welke vernieuwing nodig is voor de toekomst. Ze hangt niet aan één model, dus adviseert ze methoden, technieken en (type) mensen die de bakens kunnen verzetten. Ik vond het daardoor heel prettig samenwerken. We bekeken steeds wie welke expertise inzette. Echt co-creatie. In de leergang coachten we bijvoorbeeld beiden de leidinggevenden. Daphne’s focus lag meer op de persoon en zijn of haar intrinsieke motivatie, ik maakte de vertaalslag naar de organisatorische context en coachte hen vervolgens in de werkpraktijk. Onderling werkten we met een buddysysteem, waarin managers elkaar coachten in lastige situaties. Daardoor weten ze elkaar nu nog te vinden.’

En waarom hebben jullie een kano ingezet, als hulpmiddel?

‘Dat paste goed bij de insteek van de leergang. Hoofd, hart, lijf. Denken, ervaren en doen. Bij Facilicom zijn we vrij praktisch van aard. Je kunt heel veel vertellen over een faciliterende managementstijl, maar soms werkt het beter om het fysiek te ervaren. Ik kwam daardoor op het idee van de kano. Een mooie manier om te oefenen met samenwerken, vertrouwen, en het verschil tussen instrueren en faciliteren. Hoe laat je de ander geblinddoekt een achtje varen? Geef je toelichting? Vraag je wat de ander nodig heeft? Of geef je liever instructies: linkslinks, rechtsrechts? Mentale en fysieke training komen zo samen. Erg effectief.’

Zie je al resultaat in de praktijk?

‘Ja, maar dat is inherent aan onze werkwijze. Iemand krijgt pas een certificaat als de coachende leiderschapsstijl zichtbaar is in de werkpraktijk. Het kost tijd om gedrag duurzaam te verankeren. Op het moment dat dat het geval is, zien we dat het bijdraagt aan teamontwikkeling, werkplezier, meer eigen verantwoordelijkheid. Managers kunnen een grotere span of control aan, hebben meer tijd voor de klant en productinnovatie. Ze zijn zelf ook meer gemotiveerd om bij Facilicom te blijven. Het is zo belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk gaan. Juist in onze dienstverlening zijn het de mensen die het verschil maken.’

Familiebedrijf Facilicom is een van Nederlands grootste facilitair dienstverleners. Met ruim 32.000 medewerkers is het bedrijf actief in schoonmaak (Gom), beveiliging (Trigion), catering en horeca (Albron) en zorg (Incluzio). Lees meer op www.facilicom.nl.