Terugblik HR-event ‘Be good and show it!’

03/10/2019

‘De bevlogenheid en concrete tips zijn fantastisch!’

Inspiratie door Wouter Hart, showcases met praktische voorbeelden van zorgorganisaties én een college van de choco-evangelist van Tony’s Chocolonely. Zomaar een paar onderdelen van het HR-event dat FWG Progressional People op 1 oktober hield in het KAF-theater in Almere. De dag gaf deelnemers bakken energie. Jeannet ten Berge van Kwadrantgroep: ‘Het is zó toepasbaar. Als je elke dag een kleine verandering doorvoert, kom je er vanzelf.’

‘Wat een leuke ontvangst! Het regent, er waren veel files, en ik kom hier binnen en het valt allemaal zomaar van me af’, zegt Diana Striegel, HR-manager bij zorggroep Liante. ‘Met die lichten, de rode loper, de muziek. Prachtig!’ Dat is precies de bedoeling van het HR-event Be Good and Show it over magnetisch werkgeverschap. Want we doen al vaak genoeg gewoon, volgens dagvoorzitter en chief inspiration officer van FWG Progressional People, Sabine Uitslag. ‘Dat zit ook een beetje in de zorg denk ik: normaal doen. Ook voor mij hoor. Ik heb vandaag al aan tien mensen gevraagd: kan het wel, dit jurkje? Nou, vandaag kan het dus wél. Want het gaat over be good and show it. Goed zijn we al. Nu laten we het ook zien.’

Van systemen naar kennis
De titel en het programma sluiten aan bij de ontwikkeling die FWG zelf ook doormaakt. Directeur Jan Helmond: ‘We zijn veranderd van een organisatie die vooral bezig was met het  functiewaarderingssysteem, naar een expertisecentrum. We hebben zo veel kennis over werken in de zorg, nu en in de toekomst. En u heeft op uw beurt ook weer kennis. Op een dag als vandaag kunnen we die delen. We bieden niet zomaar inspiratie, maar ook voorbeelden die ertoe doen en die zichzelf in de praktijk bewezen hebben.’

Voor de deelnemers is dat laatste zeer welkom. Bijvoorbeeld voor Cees van Rijssen – HR consulent Gemiva-SVG: ‘Ik probeer ideeën op te doen om mensen binnen te halen en vooral te behouden. Ik wil een goede basis leggen, zodat mensen zich thuis voelen bij ons.’ En voor Tamara Jonker van  Parlan Jeugdhulp: ‘In onze organisatie staan werkdruk en werkplezier hoog op de agenda. Maar het lukt minder goed om die cultuuromslag te maken. Ik help daar als teamondersteuner bij. En ik ben daarom op zoek naar praktische handvatten.’

Deel het probleem, niet de oplossing
Die praktische tips en inspiratie zijn er genoeg. Zo gaat Wouter Hart in op de vraag wat mensen beweegt. En dat zijn in ieder geval geen protocollen. ‘Protocollen geven veiligheid, dat is het voordeel. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat het innerlijk kompas van medewerkers uitgaat. Als je dat innerlijk kompas wilt versterken, moet je meer ruimte en vrijheid geven. Dat betekent ook dat je het als leidinggevende een tijdje moet doen met onzekerheid. Dat is niet makkelijk. Vaak wordt bijvoorbeeld na een geslaagde pilot met zelforganisatie vooral de vorm overgenomen: de managers gaan eruit, er wordt een datum geprikt, en dan is het zogenaamd geïmplementeerd. We zitten vast in de oplossingsmachines, terwijl de kern is: durf het probleem te delen, in plaats van de oplossing.’

Daarna volgen de praktijkvoorbeelden. Agnes Verhulst, directeur medewerkerbelang bij Philadelphia, vertelt hoe haar organisatie zorgt voor gelukkige medewerkers door ze steeds te laten focussen op het beste in zichzelf. Ze vertelt over de worstelingen en over de succesfactoren. Uitgaan van de sterke waarden lef, liefde en meesterschap bijvoorbeeld. En over tools waarmee ze die waarden in de praktijk brengen. Bovendien geeft ze schaamteloze tips. ‘Vecht tegen het verlangen naar quick fixes, houd regels tegen, zoek de creativiteit, en leer vijf minuten per dag, al is het maar door filmpjes op YouTube te kijken.’

Afspraken met vrijheid
Showcases zijn er ook. Zo gingen ze bij JP van den Bent aan de slag met maatwerk in arbeidsvoorwaarden. Dat past exact in de visie om meer ruimte te geven. Stafmedewerker Tanja Scholten: ‘Van salaris gaat het hart niet sneller kloppen, het moet goed geregeld zijn. We zijn daarom gaan brainstormen over onderwerpen als het zelf bepalen wanneer je vakantietoeslag en eindejaarsuitkering krijgt.’ Het resultaat: afspraken met veel meer vrijheid. Verder vertelt Basalt over het platmaken van de topstructuur en tanteLouise over leiderschapsontwikkeling. Van Neynsel ten slotte gaat in op de Expeditie Welbevinden die ze maakten met medewerkers en vrijwilligers.

Tijdens de lunch praten de deelnemers stevig door. Over hoe het eigenlijk zit met vrijheid en de cao, wat vrijheid doet voor magnetisch werkgeverschap en wat je vervolgens zelf zou kunnen doen.  Marie-José Fredriks, P&O manager bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis: ‘Ik hoorde hier wat ik zelf ook vaak zeg: als we onze cliënten meer ruimte willen geven, moeten we onze medewerkers ook meer ruimte geven. Als ik zie hoe ver de organisaties uit de showcases hiermee zijn, dan hebben wij ook nog wel stappen te zetten. Maar het steunt me in het gevoel dat je in elke individuele situatie moet kijken wat de beste oplossing is, dat je het verschil moet durven maken, en dat moet durven uitleggen.’ René van Tulder van het Maxima Medisch Centrum: ‘Wij zijn elke dag bezig met de onderwerpen waarover we vandaag gehoord hebben. Elke dag zetten we stapjes, binnen de robuustheid van de organisatie en de omgeving. En hier hoor ik: ja, dit is de goede lijn. Dit is de goede beweging, als je maar oplet dat je niet de vorm, maar de inhoud en bedoeling centraal zet.’

Award feestje
Dan is het tijd voor de feestelijke uitreiking van de Nationale HR Zorg Award. Arkin wint de vakjuryprijs met het afschaffen van de minutenregistratie en de publieksprijs gaat naar Attent Zorg en Behandeling.

Direct mee kappen
Choco-evangelist Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely sluit de dag af, voor een nog steeds bomvolle zaal. Hij vertelt dat hun doel – 100 procent slaafvrije chocola wereldwijd – alleen te halen is met de meest betrokken medewerkers. ‘Is er hier in huis nog iemand die een medewerkertevredenheidsonderzoek doet? Direct mee kappen. Wat moet je nou met tevredenheid? Het gaat om een heel eenvoudige vraag: ben je gelukkig?’

De deelnemers krijgen er bakken energie van. ‘Volgend jaar weer!’ zeggen Karin van der Wal en Jeannet ten Berge van Kwadrantgroep tegen elkaar als ze de zaal verlaten. Karin: ‘De bevlogenheid en de concrete tips die we hier krijgen zijn echt fantastisch!’ Jeannet: ‘En het is zó toepasbaar. Als je elke dag een kleine verandering doorvoert, kom je er vanzelf!’